Modernizace klimatizace a vytápění osobních vozů společnosti RegioJet

INFORMACE O PROJEKTU: Zákazník: RegioJet, a.s., Rok realizace: 2013-2016, Počet vozů: 40, Místo provozu: Česká republika

více informací

Cílem projektu je náhrada podstatné části elektrické výzbroje osobních vozů, která vykazovala díky svému opotřebení vysokou poruchovost a nemalé nároky na údržbu. Po analýze problémů a na základě zkušeností z provozu vozidel hledal zákazník řešení nejen v náhradě zastaralého klimatizačního agregátu poháněného vysokonapěťovým motorem s velkou četností poruch, náhradou řídících obvodů klimatizace a vytápění, ale i náhradou nekompaktního původního vysokonapěťového měniče nazývaného zkratkou CZE (centrální zdroj energie).

Analýzou požadavků zákazníka a detailnějším průzkumem stavu a řešení původních el. zařízení, bylo rozhodnuto o celkové náhradě klimatizačního agregátu, řídících obvodů klimatizace a vytápění, a také vysokonapěťového měniče (CZE). Kontejner el. vytápění, výparníku a ventilátoru přívodu vzduchu do vozu zůstává původní, avšak s modernizací a doplněním novými analogovými snímači teploty na bázi senzorů typu NTC.

Přáním zákazníka byla také úvaha o vypuštění nespolehlivých a vysloužilých komponentů detekce připojeného trakčního napájecího systému a konfiguračních silových VN obvodů. Na základě těchto požadavků jsme navrhli integraci kompaktního měniče CZE určeného k montáži pod vůz, který umožňuje činnost na všech standartních napájecích systémech trakční soustavy. Pro možnost zrušení detekčních a konfiguračních VN obvodů, muselo být též změněno zapojení původních VN topných registrů nově na napájení z třífázové sítě (3x400V / 50Hz), kterou napájí právě nový integrovaný měnič.

Na základě analýzy, nároků na pracnost a nízké požadované ceny za renovaci bylo přistoupeno k vlastnímu vývoji nové jednotky regulátoru naší společností, který je koncipován jako dvoudeskový (deska rozhraní a procesorová jednotka). Obě jednotky (desky) jsou vzájemně sesazeny a propojeny pomocí hřebenových konektorů. Sestava řídících desek je uložena a montována do držáku z hliníkového profilu, který je následně možno instalovat na standartní DIN lištu. Celý regulátor řízení včetně držáku je instalován na boční stěnu rozvaděčové skříně klimatizačního agregátu. Umístění nové řídící části (obvodů) včetně nových výkonových kontaktních spínacích prvků bylo navrženo a následně vyprojektováno jako rozvaděčová skříň – vložená v boční části nového klimatizačního agregátu – přístup z boční strany vozu pro snadný přístup techniků údržby. Tato skříň obsahuje kromě kontaktních prvků (stykačů) - jež řídí přívod energie do kompresoru klimatizace, a celkem čtyř stupňů elektrického vytápění, také veškeré potřebné jistící prvky (jističe a proudové chrániče) pro ochranu obvodů topení a kompresoru klimatizace.

Projekt si dále vyžádal návrh způsobu elektrického propojení inovované části (zejména řídící obvody) vůči ostatním nezměněným el. zařízením vozu. Jedná se zejména o zapojení logických nebo analogových signálů jako: přítomnost napájení vozu, podpěťová ochrana baterií, dohled průtoku vzduchu a správné činnosti přívodního ventilátoru, připojení ochranných termostatů topných kanálů / výparníku, akční prvky jako například stykače napájení motoru ventilátoru přívodního vzduchu, ovládání solenoidního ventilu chladícího okruhu klimatizace, řízení původních stavových kontrolek umístěných ve vozovém rozvaděči, řízení vytápění nástupních prostorů, řízení původních recirkulačních klapek atd.

Nedílnou součástí projektu bylo také řešení problematiky měření a regulace teplot v jednotlivých kupé vozu. Každé kupé obsahuje elektromagnetickou klapku, kterou je možno dvoustavově řídit v režimu otevřeno – zavřeno. Po analýze původních částí kupé – které měly být z finančních důvodů zachovány (vzduchové kanály s elmag. klapkami) – bylo přistoupeno k vývoji a náhradě původních jednotek s přepínači korekce požadované teploty, měření teploty prostoru a ovládání elektromagnetické klapky - k vývoji nové procesorové jednotky včetně vývoje aplikačního SW, která umožnila snadnou instalaci a poskytnutí potřebné lokální funkcionality. Oddílové jednotky byly navrženy s implementací plně duplexní komunikační linky RS485. Linka RS485 je instalována napříč celým vozem a všemi jednotlivými moduly. Každý modul připojený ke komunikační lince má přednastavenu jedinečnou adresu. Modul je tak z hardwarového i softwarového hlediska unifikovaný. Linka RS485 je dále zavedena do centrální řídící jednotky, která má díky oddílovým modulům přesnou informaci o teplotě v jednotlivých kupé, je informována o předvolené teplotě cestujícími a může na základě skutečné a žádané teploty ovlivňovat zapnutí nebo vypnutí příslušné regulační klapky v každém oddílu a dosahovat tak optimální teploty podle požadavků cestujících.

 

Vlastnosti

  • Kompatibilní s nástrojem TST (Tunning and Service Tool)
  • Pokročilé možnosti diagnostiky, záznamník událostí a provozních dat
  • Nová regulace teploty v každém kupé vlaku
  • Vysoká spolehlivosti elektrických komponent
  • Renovování některých původních komponent
  • Nové řídící obvody
  • Zpracování kompletní dokumentace k systému klimatizace

 

Technické parametry

Jmenovitý chladící výkon

50 kW

Jmenovitý topný výkon

33,5 kW

Jmenovité silové napájecí napětí

3 x 400 V, 50Hz

Jmenovité ovládací napětí

24V DC

Chladivo v okruhu kompresoru

R134a

Hmotnost

680 kg

Maximální dodávka vzduchu

11 800 m3/hod.

Rozsah pracovních teplot

-40°C až +45°C

 

 

 

Fotogalerie

POLL, s.r.o.

Výpadová 1676/4a
Praha 16
153 00

IČO: 62967754